torstai 22. kesäkuuta 2017

Jussarössä

Tiistaiaamu alkoi noin neljältä, kun kattoikkunan reunalta tippui jääkylmä kondensiovesitippa peitottomaan mutta lämpimään ruuminosaan.

Vettä tuli taivaan täydeltä, mutta tuuli vaikutti olevan maltillinen. Taisi kuitenkin tuulla jo aika reilusti, mutta etelästä, joka ei sopinut satamaan.

Harmaalokki tähystää kaloja leijutellen paikallaan noin 15 m/s tuulessa.
Uni oli katkonaista ja ylös päästiin vasta yhdeksän aikoihin. Tuuli oli kääntynyt lännen puolelle ja aallot tulivat satamaan melkein suoraan. Sade oli loppumassa.

Lainattiin lohjalaiselle miehelle yhtä isoa pömpötintä, hänen omansa kun eivät oikein riittäneet olosuhteisiin. Samalla kumpikin venekunta viritteli veneen niin hyvään asentoon kuin mahdollista. Mekin kävimme viemässä poijuun keulasta vielä ylimääräisen köyden, jolla saataisiin painetta pois veneen ja laiturin välistä, jos ja kun tuuli kääntyisi luoteeseen.

Koko päivä meni hieman jännittyneissä tunnelmissa, kun vene keikkui aalloilla kuin villi varsa. Merivartioaseman tornissa käytiin pikaisesti mutta muuten oltiin veneellä. Tornista nähtiin, kun kotkalainen pariskunta ajeli moottorilla kohti pohjoista. Laituriin jäimme siis vain me ja lohjalainen mies.

Anu ja Linnea kävivät pallottelemassa metsätiellä, jonne tuuli ei sopinut, minkä jälkeen Tuomas ja Linnea kävivät tekemässä lihaskuntotreeniä. Jompikumpi aikuisista oli aina veneellä.

Jussarön satama lammasaitauksen luota katsottuna.
Lohjalaisen miehen kanssa tuli laiturilla juteltua niitä näitä samalla, kun valvottiin veneiden tilannetta. Neljän viiden aikoihin tuuli oli kovimmillaan. Tuulimittariin tarttui kovimmaksi puuskaksi 21 m/s ja keskituulikin oli 15–17 m/s. Siedettäviä lukemia satamaolosuhteissa, ellei tuuli olisi tullut suoraan satamaan.

Aallot olivat nousseet päivän mittaan aikamoisiksi. Hetken ehdittiin jo katumaan, ettei vaihdettu ajoissa paikkaa mutta jotenkin sitä vain jaksettiin huolehtia, valvoa ja hienosäätää köysiä.

Malminkuljetusputki telineineen ja tie rikastamolle
(Klikkaa kuvaa, niin näet sen kokonaisena.)
Iltapuolella satamaan tuli kolmas vene, helsinkiläisen meripartiolippukunta Korven Koukkaajien modifioitu Finn 35. Lähestyminen ei ollut siinä tuulessa ja aallokossa mikään helppo juttu mutta hyvin saivat veneen kiinni laituriin.

Ei mikään ryysis: kolme venettä laiturissa. Lisäksi laivalaiturissa yksi laiva ja kylänlaiturissa omat veneet ja pari sukellusporukan venettä.
Iltapuolella siirrettiin lohjalaisen miehen moottorivenettä laiturin kylkeä pitkin tuulen alle, jossa oli hieman rauhallisempi aallokko. Iltaa kohden tuuli tyyntyi vain hieman ja nukkumaan mentiin keikutuksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti