maanantai 11. heinäkuuta 2016

Tukholmassa vielä

On vanha totuus, että satamissa ja satamamanöövereissä tapahtuu enemmän tuhoja veneelle kuin merellä. Jos on avomerellä eikä vettä pääse veneen sisälle ainakaan suuria määriä, vene pysyy pinnalla eikä käy kuinkaan, vaikka olisi myrsky, jos vain riki pysyy pystyssä.

Ei tarvita kuin yksi tomppeli ajamaan isolla liukuvalla veneellä kyntövauhtia sataman ohi, niin huonosti kiinnitettyyn veneeseen tulee vaurioita: keula osuu laituriin tai kylki naapuriveneen kylkeen, puhumattakaan, jos kiinnitysköysistä jokin irtoaa tai palohaka vääntyy ja irtoaa tai jotain muuta vastaavaa. Toisaalta ei tarvita kuin suojaton satama ja navakka tuuli, niin turvallinen rantautuminen voi muodostua liian vaikeaksi palaksi.

Suurkaupungin satama on alttiina koko ajan aaltoilulle, eikä tarvita tomppeleita, sillä vesibussit, yhteysalukset, risteilylaivat, työveneet, merivartiosto ja armeijan alukset pitävät huolen, että aaltoja syntyy. Olisi liikaa pyydetty hidastamaan usean mailin matkalta vauhtia niin, että syntyisi vain hyvin pieniä aaltoja.

Veneemme keula-ankkuri käy huolestuttavan lähellä laituria aina, kun tulee suuria aaltoja satama-altaaseen. Muuten vene tietysti pysyy aisojen välissä ja lepuuttajatkin omilla paikoillaan aisojen ja veneen välissä. Jos vene olisi puolisen metriä edempänä eli lähempänä laituria, ankkuri olisi varmasti jo osunut. Nyt vene on sen verran kaukana, että ankkuri ei yllä laituriin asti. Onneksi tuli asia huomattua ensimmäisenä päivänä.

Kännykällä tallennettu kuva lenkkimaisemista


Tony Craggin taidetta Djurgårdenilta

Navisin satamassa on yllättävän vähän suomalaisia veneitä. Pikainen laskeminen paljasti vain kuusi suomalaista venettä. Saksalaisiakin on enemmän. Paljon täällä on veneitä mutta vapaitakin paikkoja on.

Anu ja Eppu palasivat miehistöön sunnuntai-iltana. Käveltiin terminaalista keskustaan ja kolisteltiin seiskaratikalla sataman eteen. Iltamyöhällä maistui illallinen, päivä kun oli molemmilla jäänyt vähälle ruoalle.

Maanantai oli pilvinen ja vähän sateinenkin. Katseltiin karttoja ja sääennusteita. Enteilee matkan jatkumista…

Kumpi on symppiksempi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti