sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

Tankarin majakalle

Aamu valkeni Raippaluodon sillan pielessä sumuisena. Yksinäinen teeri pulputti lähisaaressa ja kurjet huutelivat. Ensimmäiset kalaukot saapuivat sillalle onkineen.

Jos olisi ollut tutka, sitä olisi käytetty. Sade vihmoi naamaa. Olimme menossa veneellä pohjoisemmas kuin koskaan aiemmin. Tuntematon väylä ja huono näkyvyys terävöittivät navigointia: kumpikin tähyilivät sumusta vähitellen esille putkahtavia merimerkkejä. Vihreä vai punainen? Miksi tässä on kardinaalimerkki, vaikka kartassa on lateraalimerkki?

Kymmenen mailia kuljettuamme sade taukosi, sumu hälveni ja horisontin yläpuolella yhdellä suunnalla näkyi jo rantu sinistä taivasta. Ja kuin ihmeen kaupalla yhtäkkiä oli lähes pilvetöntä ja aurinkoista. Vaikka aurinko jo hieman lämmitti, vaatteita ei voinut vähentää. Merivesi oli alle 10-asteista ja ilma kaikesta huolimatta viileää. Sinänsä aika huvittavaa, että vaikka oli ensimmäinen kesäkuuta, päällä oli enemmän vaatetta kuin tavallisena talvipäivänä.

Pietarsaaren edustalla purjehti iso purjevene tummine purjeineen. Siivu yhteen suuntaan ja toinen takaisin. Seuranaan sillä oli moottorivene. Etäisyyttä oli useampi maili, joten mitään tarkempaa ei voinut nähdä, mutta vaikutti vahvasti siltä, että Nautorilta oli laskettu vasta valmistunut Swan vesille ja siitä käytiin ottamassa markkinointia varten valokuvia. Tai Baltic tai Maestro tai Finnflyer ja onhan niitä valmistajia näillä nurkin.

Kokkolan vedet vaikuttavat paikoin vielä kivisemmiltä kuin Merikarvian edusta. Linjatauluja on toki kiitettävästi, mutta tietyissä valaistusolosuhteissa niiden näkeminen kiikareillakaan ei ole helppoa. Kiviä on rykelmissä ja yksittäin, isoja ja pieniä; mitään logiikkaa ei voi huomata. Välinpitämättömyys kostautuisi välittömästi. Saaret ovat retkeilijän näkökulmasta houkuttelevia, valoisia mäntykankaita.

Tuuli tyyntyi iltapäivää ja iltaa kohden lähes kokonaan. Tankarin majakkasaari alkoi näkyä hyvissä ajoin mutta sinne piti ajaa mutkan kautta. Satama-altaassa oli liuta erinäköisiä laitureita, joista saattoi valita houkuttelevimman. Valtaosa paikalla olleista veneistä oli moottoriveneitä, joiden katolla sojotti veneestä riippuen 10 - 40 vapaa.

Illalla saunottiin, paistettiin letut ja kierrettiin luontopolku. Majakka teki vaikutuksen, kuten ne aina.

Raippaluodon silta aamusumussa

Pietarsaaren majakka

Tankarin majakka näkyvissä

Majakka ja yläpilveä


Tankarin satama-allas iltavalossa