torstai 1. kesäkuuta 2023

Vetolaitteen paljekumin vaihto

Kuinka usein vetolaitteen paljekumi pitäisi vaihtaa? Kaikenlaista legendaa liikkuu tästä alkaen vakuutusyhtiöiden vaatimasta muutaman vuoden vaihtovälistä siihen, ettei sitä tarvitse vaihtaa koskaan.

Päätettiin vaihtaa. Edellinen asennettiin koneenvaihdon yhteydessä keväällä 2014. Koska hommaan menee ammattilaiseltakin työpäivän verran eli aikamoinen summa rahaa, heräsi ajatus vaihtaa itse; harrastelijallehan aika ei ole rahaa. Vaihto on periaatteessa yksinkertainen: konetta siirrettävä sen verran, että vetolaitteen saa irti ja pois veneestä, ja sitten vain kuminvaihto ja sama päinvastaisessa järjestyksessä.

Päänraavintaa aiheutti moni yksityiskohta, mutta projekti meni yllättävän kivuttomasti, vaikka se etukäteen ajateltuna hieman aiheuttikin painetta. Esa M. auttoi sanallisesti ja vaihtoi potkuriakselin stefat, muuten meni omin voimin.

Vesillelaskun jälkeen tuli vietettyä tavanomaista pidempi aika koneen vierellä vahdaten, vuotaako kumi, mutta ei vuotanut.

Potkuriakseli irti. Sitä ennen öljyn valutus: öljy oli kirkasta, kuin vasta sinne laitettua.

Ketjuvinssillä sai konetta nostettua ja laskettua millintarkasti. Se oli välttämätön työkalu. Kiitos Tatulle lainasta!



Paljekumin kiinnityspanta oli pahasti ruosteessa, mutta teräsharja poisti ruosteen ja...

...maalipinta loihti siitä uudenveroisen.

Kumi on kiinni vetolaitteessa noin sadalla pultilla.

Suurin työ oli lopulta saada vetolaite ja moottori taas yhdeksi puuksi. Kahdestaan se olisi mennyt kymmenesosassa siitä ajasta, mikä nyt meni yksin ährätessä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti