perjantai 29. toukokuuta 2020

Päivityksiä

Myös pieniä juttuja on tullut tehtyä, joista ensimmäisenä keula-ankkurin vinssin säätökapulan vaihto jalkakytkimiin. Muuten ei ehkä olisi vaihdettu, mutta kapula halkeili ja johto myös, vaikka ikää oli kolmisen vuotta. Käsisäätökapulassa on puolensa, mutta nyt mennään jalkakytkimillä.

Näyttää 20 vuotta vanhalta mutta oikeasti on vain 3 vuotta vanha.

Vanhaa johtoa ei selvästikään ole suunniteltu meriolosuhteita varten.

Suunnittelua, sovittelua ja mallailua...

Kytkimet paikallaan

Navigointipöydän kaapissa on paljon tilaa mutta se oli hankalasti hyödynnettävissä. Pieni vetolaatikosto hyödyntäisi epämääräisen muotoista tilaa tehokkaasti. Sen mitoittaminen vain oli aika työläs projekti, vaikka laatikot itsessään ovat suorakaiteen muotoisia joka suuntaan.

Puuvalmiit laatikot menossa kokeiluun.

Lakatut laatikot paikallaan.
Helmikuun myrsky toi yllätyksen: maston vieressä kasvavan valtavan kuusen kaksihaarainen latva katkesi ja putosi maston päälle. Tilannetta tuumailtiin porukassa ja lopulta paikalle kutsuttiin myös vakuutustarkastaja ja asiantuntijaksi Timo Telkola.

Vaikka alussa vaikutti ankealta, maston koeponnistus osoitti, että mastoputki on ehjä ja kunnossa, mutta vantit olivat kärsineet tappioita, samoin kuin alemman saalingin valu-alumiininen pää, joka oli katkennut. Vaikka osa vanteista olikin kunnossa, pantiin kaikki vaihtoon. Hintaa remontille tuli liki 1800 €, josta vakuutus maksoi 60 %:n ikäpoiston ja 500 €:n omavastuun jälkeen huimat 200 €. Kyllä tuli hyvä mieli, ettei ole maksettu vakuutusmaksuja turhan päiten...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti