perjantai 17. heinäkuuta 2015

Ahvenanmaalle taas

Tiistaina 17.7. herättiin puoli viideltä ja aamupalaa syömättä lähdettiin liikkeelle. Satama ja lähitienoo nukkui, aurinko nousi arasti saaren takaa ja vain yksinäinen robottiruohonleikkuri jäi nyhtämään nurmikkoa, kun me puksuttelimme halki tyvenen veden.

Tuuli ei virinnyt moneen tuntiin. Liikennettä alkoi näkyä Kapellskärin kohdalla, niin laivoja kun veneitäkin. Avomerelle päästyämme alkoi olla melkein jo ruuhkaa. Vasta puolessavälin ylitystä tuuli virisi ja saimme purjeet ylös.

Maarianhaminan Länsisatamassa oli runsaasti tilaa. Saatiin hyvä paikka. Päivällistä ja saunaa ja iltakävelyä. Alkoi olla päivä pulkassa.

Aurinko nousee Husarössä

Haahkaparvi lentää auringonsillan läpi

Loisto, saksalainen risteilijä ja Viking Rosella

Viimeinen merimerkki Ruotsin puolella ennen ylitystä

Keskiviikkoa (15.7.) vietettiin liikunnallisissa merkeissä: Anu ja Linnea tekivät oman treeninsä urheilukentällä ja Tuomas juoksi Lemlannin kanavalle ja takaisin, 18 km. Illalla käytiin pelaamassa puolisentoista tuntia beachia Lilla Holmenin kentällä. Ehdittiin vielä sataman lenkkisaunan jälkilämpöihin.

Torstaille luvattiin sadetta mutta tyyntä. Kumpikin toteutui. Vuokrattiin polkupyörät ja ajeltiin Maarianhaminasta etelään. Alkumatkasta sade lakkasi ja välillä jo melkein aurinkokin paistoi. Eppu oppi olemaan polkupyörän etukorissa, vaikka välillä aikoikin hypätä pois. Kapeat olivat pientareet mutta autoilijat huomioivat mukavasti.

Iltapäivällä Tuomas kuljeskeli laitureilla ja löysi viimeisestä laiturista s/y Jonegan. Juttelimme omistajien kanssa (Hartman) hyvän tovin ja paljon tuli taas uutta tietoa ja näkemyksiä veneestä. Pian satamaan kaarsi kolmaskin Jonmeri 33, kun Janin ja Johannan s/y Aloe löysi paikkansa. Jooan iltapäiväunien jälkeen kävivät vierailulla veneessämme. Mukavaa oli!

Ukkonen jyrisi mutta kulki ohitse.

Jonmeri 331, one-offina tehty "ensimmäinen" Jonmeri 33 vuodelta 1979
Vaihtelevat säät ja mukavat olot pitkittivät olemistamme täällä. Maarianhaminassa on helppo ja mukava järjestää tekemistä ja liikunnallisia aktiviteetteja. Perjantaina käytiin juoksemisten ja kuntopiirin jälkeen illalla pelaamassa beachia Maarianhaminan kylpylän kentällä. Päätteeksi mentiin kylpylään toviksi polskimaan ja koska rikottiin päivän 1000. asiakkaan raja, saatiin kolme pehmoleluhyljettä kiitokseksi.

Päivällä nähtiin myös Jania, Johannaa ja Jooaa, nyt heidän veneessään. Saatiin juotua kahvit ihan sitloodassa, kun sattui olemaan niin lämmin. Kotimaiset mansikat maistuivat myös.

Perjantaista huolimatta satamassa oli rauhallinen tunnelma. Iloinen puheensorina kantautuu muutamista veneistä mutta rantaravintolasta ei Itäsataman tavoin kuulu jympytys eikä örvellys.

Sunnuntai-iltana käytiin katsomassa IFK Mariehamn - FF Jaro-jalkapallo-ottelu. Paikalliset kannattivat omiaan hillitysti ja asiallisesti. Ei voinut peliä syyttää ainakaan tylsäksi, maaleja kun tehtiin kaikkiaan seitsemän. Onneksi kotijoukkue kuitenkin voitti maalein 4 - 3.