Kaunis aurinkoinen aamu, ja vain kolme venettä ehti lähteä ennen meitä, ellei nyt joku lähtenyt ennen kuutta. Ehkä lähtikin. Eihän seitsemän ole edes mikään aikainen, melkein aamupäivähän se.
Saksalainen perinnepursi Länsisataman vierailulaiturissa |
Kukkulan kuningas tutkamerkin päällä |
Kesäistä meininkiä! |
Eteläisen kärjen jälkeen lasketeltiin myötätuuleen ja katsottiin AISista, että Galaxy oli tulossa Sottungan itäpuolella, joten ei taidettaisi osua kohdakkain. Eikä osuttukaan, sillä pian sen jälkeen, kun suuntasimme matalaa oikoreittiä suoraan itään, Galaxy ajoi takaamme kohti Maarianhaminaa.
Silja Galaxy ja purjevene |
Purjeilla tultiin kuitenkin koko matka. Loppumatkasta ihmeteltiin, kun jonkun VHF-radio lähetti itsekseen distress-hätäsanomaa, eikä viranomaiset saaneet pitkään aikaan vastausta, mistä viesti tuli. Sanoma ei sisältänyt koordinaatteja, joten ei kyetty itsekään katsomaan, olisiko läheltä. Vaikea siis tehdä mitään asian hyväksi. Lopussa tuli kuitenkin varmuus, että viestit olivat vahinkoja.
Kaarrettiin Banö Önin lahdelle, laskettiin purjeet ja pian myös ankkuri paikalla jo olleiden puolenkymmenen veneen seuraksi. Illan mittaan lahdelmalle saapui yli kymmenen venettä, joten yötä täällä viettää likemmäs kaksikymmentä venettä.
Alkuillan näkymiä sitloodasta |
Illan tullen syttyivät muutamat ankkurivalot ja öljylamput. Yöt ovat jo, jos eivät pimeitä, niin hämäriä kuitenkin.
Myrskylyhty heiluu tuulessa. |
Niin mekin. Läntisessä tuulessa liu'uttiin Sottungan ohi ja kaarrettiin Jungfruskärin kautta kulkevalle matalalle veneväylälle. Siitä Korppoon suuntaan ja Verkanin lahdelle.
Laiturissa oli veneitä mutta oli myös tilaa. Ajettiin suoraan s/y Sulonan viereen voimakkaassa myötätuulessa. Laiturin suojan puolen paikat olivat luonnollisesti kaikki täynnä. Tankkilaiturissa oli hervottoman suuri moottorivene. Niin suuri, ettei mahtunut kuvaan. Varmasti likemmäs 100-jalkainen. Satamaisäntä oli jollekulle todennut, ettei saanut kertoa, kenen alus on.
Edellä mainittua moottorivenettä kuitenkin huomattavasti kiinnostavampi oli varsinaiseen vierasvenelaituriin iltapäivällä saapunut purjevene, jossa oli Tuvalun lippu. Ottaen huomioon, missä Tuvalu sijaitsee, joko vene tai kippari on lähtöisin melko lailla kaukaa.
Illan mittaan yhteysaluslaituriin saapui myös ensimmäinen näkemämme Tall Ships Race -purjealus. Se on Kupittaan Henrikinpoikien s/y Henrika, kaksimastoinen 60-jalkainen koulutusalus.
Illalla lentopalloa, ravintolaruokaa ja saunaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti