Myrkkymaali irtoili paikka paikoin. |
Tällä informaatiolla juteltiin sitten melkein paikallisen lasimurska- ja soodapuhaltajan kanssa, ja hän myönsi, että ei mitään ongelmaa: puhalletaan pohja talvikuntoon ja keväällä sitten vain uudet maalit pintaan. Hinta ei ihan mennyt siihen raamiin, jota oli ajateltu, mutta koska homma hoituisi kerralla kuntoon, työ sovittiin.
Jos tässä vaiheessa olisi tullut ammatti-ihminen kertomaan faktoja veneen pohjaremontista, olisi vältytty pahalta mieleltä. Noin 1400 € kevyempinä sitten rapsuteltiin veneen pohjaa ja todettiin, että hiomakonetta tarvitaan, koska lasikuulat eivät rikkoneet ruttokuplia eivätkä vieneet edes primeria mennessään, vain myrkyn. Kosmeettista hommaa siis, paitsi hinnan osalta, koska mitään alennustahan ei saatu, vaikka lopputulos ei ollut sovitun mukainen.
Lasimurska ei vienyt primeristä montaakaan grammaa... |
...eikä puhkonut ruttokuplia kuin satunnaisesti. |
Festoolin 24-karkeuksista hiomapaperia |
Opittiin, että suullisissa sopimuksissa, etenkin kun kyse on isohkoista summista, on syytä tarkasti käydä läpi, mitä halutaan ja mistä ollaan maksamassa. Myös siitä on syytä keskustella, mitä jos urakka ei etenekään odotetusti.
Pohjan kaapimisen vaihtoehtoja selviteltiin ja juteltiin muiden saman ongelman parissa taistelleiden kanssa. Hiekkapuhallusta, kutterikaavintaa, antaa vain olla ja uutta maalia pintaan -tyyppistä ohjetta ynnä muuta tuli vastaan.
Erityisen hämmentävää on, kuinka paljon löytyy ammattilaisten (lainausmerkeillä tai ilman) täysin toisistaan poikkeavia näkemyksiä oikeista menettelytavoista. Tuli jo mieleen, onko lasikuidun todellisen elämänkaaren tietämystä olemassakaan. On vain erilaisia näkemyksiä ja arveluja. Lasikuitua on käytetty kuitenkin jo 1930-luvulta lähtien, joten luulisi, että faktaakin olisi olemassa.
Useiden puhelinkeskustelujen jälkeen veneemme vierelle asteli sitten Valtteri Koistinen, joka kuultuaan tilanteemme antoi varmaankin säälistä hiekkapuhalluksen niin hyvään hintaan, ettei tohdi summaa julkisesti sanoa. Raa'an hiekkatulituksen jälkeen lopputulema oli rokonarpinen pohja, jossa oli satoja puhjenneita ruttokuplia. Näytti pahalta, eli diagnoosi huomioiden hyvältä. Puhaltajan ohje oli se, että pohja kuivuu talvella ja keväällä sitten vain kittaus, primer ja myrkyt.
Hiekkapuhallus rikkoi kuplat. |
Kevät alkoi sillä, kun telakoitsija soitti ja kertoi mitanneensa toisen projektin yhteydessä meidänkin veneen pohjan kosteuksia. Korkeita lukemia, viisari punaisella. Käytiin yhdessäkin. Vesirajan tuntumassa melko hyvä, muualla kostea.
Vaikka hiekkapuhallus oli vienyt iso määrän maalia pois, jäljellä oli edelleen suurimmalta osalta paksuhko kerros primeria ja tietysti geeli ennen kuitua. Pohjan kosteus tuli yllätyksenä, tai ehkei sittenkään: eihän ruttoa muodostu, jos pohja on kuiva. Vai voiko sittenkin muodostua? Joka tapauksessa pohjan kuivumiseen ruttokuplien kautta menisi useampi vuosi. Sitä ei jäätäisi odottamaan, joten...
...pikaperehtyminen hiomalaitteisiin ja kaupasta Mirka Deros 650CV, eli noin kilon painoinen tehokas, matalaprofiilinen kone. Tunteja en laskenut mutta käytetyt 24- ja 40-karkeuksiset hiomapaperit ja Abranet-verkot täyttivät sullottuina yhden muovipussin, kun homma oli tehty. Samassa nostettiin vesirajaakin viitisen senttiä.
Kosteus tunkee gelcoatin läpi. |
Sander warrior |
Satojen tuntien jälkeen melkein kaikki on poistettu, vain vesirajan nosto vielä edessä. |
Keväällä 2019 ja aiemminkin pohjaa pestiin painepesurilla useita kertoja happojen ja suolojen laimentamiseksi. Mikä sitten on riittävä pesumäärä, jää toki hämärän peittoon. Ilmeisesti Naminamille on tehty iso pohjaremontti joitain vuosia ennen kuin me hankimme sen, mutta varmaa on, että tuolloin puhalluksessa tai hionnassa ei poistettu ainakaan gelcoatia, jos kaikkea primeriakaan. Jos siis pohjassa oli kosteutta jo tuolloin, se ei sieltä poistunut.
Pohjan pesua painepesurilla |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti